Oswědčowání pana Jiřího z Poděbrad weřejné proti proti pánům jednoty Strakonické. (Z kopie arch. Třebon.)
(F.Palacký - Archiv Český)
Na Poděbradech, 1449, 1 Mart.
Múdrým a opatrným purkmistru a raddě města Nowého Plzně, i jiným poslóm z měst na sněm do Plzně wyslaným, přátelóm milým.
Službu swú wzkazuji, múdří a opatrní přietelé milí! Rozpisowánie wám i jiným páně z Rosimberka, i také p. Oldřicha Hradeckéno, swú při líčíce, k tomu wedú, aby čímž
sami winni, na mě i na mé přátely secpali, a dobrým lidem w této zemi neprawě a křiwě nás zhyzdiece, prostranniěji swú wuoli toliko k užitku swému a k zkáze a k umdlení
obecného dobrého tohoto králowstwie dowesti mohli. Za kterážto jich křiwá rozpisowánie a neduowdné řeči, kdyžťby přišlo k duowodu před dobré lidi, ufám bohu, že se budú
mieti zač styděti. Neb podlé mého prwnieho některým z wás dobrým lidem oswědčowanie, každý zdrawého rozumu požíwaje rozeznati muože, když powáží prawě, k čemuž sme se w
Pelhřimowě podáwali, že se mně a přátelóm mým chce toho konce, na němž záleží obecné dobré králowstwie tohoto, ale ne panu z Rosimberka s jeho pomocníky. Poněwadž w
těchto záštiech chwály božie, obecného dobrého, pána a krále i řáduow země této, podlé kompaktát, mierného listu, Pelhřimowských smluw a toho poselstwie, kteréž ku
králi Římskému nedáwno bylo wysláno, i těch zemských klenotuow, kterýchž jest panu Menhartowi swěřeno, najwiec se dotýče, žádali sme, aby takowé weliké wěci sněmem
obecným nepokútně byly jednány; i také což jest na naši čest neprawě saženo, jakož nás mazali i ještě newinně maží, chtěli sme zřetedlně z toho práwi býti, jakožto
newinní, tu kdež najwiec dobrých lidí býwá. Nikoli nemohlo nás to potkati. Nébrž jakož oni rozpisují, že chtěli na dobrých lidech přestati, tak aby we čtyrech neděléch
stal se konec, i tuť práwi nezuostanú: neb sme my i toho podáwali, netoliko we čtyrech neděléch, ale by to mohlo býti w témdni, žebychom rádi to widěli. Ale oni toho
podawše, potom to zawrhli, když řekl pan z Rosimberka, že tepruw pan Oldřich ze Hradce, poradě se s přátely, we čtyrech neděléch na to chce odpowěd dáti; a té odpowědi
jest i w tom času nedal. Toť panem
Zbyňkem Zajiecem, panem Janem Smiřickým i jinými dobrými lidmi, kteříž sú při tom prawými prostředky byli, dowedeno w prawdě
býti muož. Milí přietelé! powažte toho, našeliť jest rownějšie a konečnějšie podáwanie, čili oni nekonečného podáwajíc, swú winu na nás uwesti chtie. A množte rozuměti,
že ty wěci netoliko nám i wám, ale i wšemu tomuto králowstwí najpotřebnějšie, strannými sněmy, kteréž pan z Rosemberka pokládá, nemohú tak spěšně k konci dobrému, jehož
jest této zemi weliké potřebie, přiwedeny býti, ale sněmem obecným, proto že wšech dotýčie, aby napřed obecné a potom stranné wěci jednány byly a rownány. Oni pak
rozumějíce, žeby na sněmu obecném práwi nezuostali, jakožby jim tu bylo mluweno, co zlého a přieliš škodného w této zemi jimi šlo i ještě jde, tak žeby se měli zač
styděti, líbí se jim lépe o zemské wěci potutelně smlúwati, ježto mně i přátelóm mým nenie příslušné zemským wěcí prosuzowati. A teď opět křiwú řeč w Strakonicích sobě
složili, žeby pan Menhart otráwen byl. Jižť sem wám prwé psal, žeť mi křiwdu na tom welikú činie, ježto to buoh wie i dobří lidé wědie. Také jakož pan z Rosimberka wám
i jiným rozpisuje, žeby se rád k obecnému dobrému a k upokojení země této přičinil: ale skutečná příčina jeho opak okazuje. Jakož se jest to tak na sněmu w Pelhřimowě
očitě shledalo, že pokládaw se za prostředek, wšemi obyčeji rušil to, k čemuž sú se ti dobří lidé, o nichžť sem wám prwé psal, jsúce prawým prostředkem, slušně
přimlúwali. Teď pak nynie Beneda ze Šťahlaw i někteří z Kolína prawili před dobrými lidmi, že pan z Rosemberka a p. Oldřich Hradecký psali jim nejednú, aby w těchto
krajích pálili; a že oni páléce, ještě méně činie, nežli jest jim rozkázáno. Porozumějtež tomu, takowýmli ponukowáním ku pálení mají obecné dobré a upokojenie w této
zemi přiwesti. Diwnéby bylo, by takowého jich staránie o obecné dobré pánu bohu se nezželilo! Protož znamenajíce jich nekonečné taidinky, a má a přátel mých sprawedliwá
podáwánie, wěřímť wám w celosti, jakožto dobrým lidem, milujícím obecné dobré tohoto králowstwie, že těm potworným jich psaním wěřiti nebudete; ani se kterak nawesti
dáte, w takowých bezprawích, jimiž oni zisków swých hlediece, obecné dobré, w němž waše také i wšech této země přebýwačów záleží, umdliti a zkaziti proti bohu a
sprawedlnocti usilují , byšte jim měli pomáhati: ale je nawedete, aťby rowná podáwánie má i přátel mých přijali. Nebť my o to stojíme, aťby se od nich zemi prawě
stalo, od sebe chtiec sněmem obecným, neb kohožby sněm wydal, rowné učiniti i zase přijieti. Pakliť přes to bude chtieti swé wuole požíwati se mnú i s mými přátely:
my pánu bohu úfajíce a sprawedlnosti, radějšie jich swéwolnosti s božskú pomocí brániti se mieníme, hrdel i statkuow powážiece nežlibychom o wšecky sprawedlnosti
duchownie i swětské, kteréž se netoliko wás neb nás, ale wšie země dotýčí, úkladnými jich obyčeji měli býti utištěni, wám wěřiece, že proti jich swéwolnosti nám radni i
pomocni budete. Nebo nepochybně doufám wšemohúciemu, žeť jich neupřiemnostem božská moc neráčí prospěchu dáti. Také dotýčete, žeby se wám zdálo, abych na sněm do Plzně
jel, a žebyšte se chtěli přičiniti, žeby dosti bezpečstwie zjednáno mi bylo: tohoť jsem wděčen od wás, jakožto od přátel swých milých, a učinilťbych to k žádosti wašie,
bychť rozuměl, žeby ten sněm o obecné wěci složen byl. Nebť se zdá mně a přátelóm mým, s kterýmiž sem se nedáwno u Hory sjiežděl, žeby tam naše daremná jiezda byla,
poněwadž. toliko o stranné wěci ten sjezd jest položen, tak jakož z páně z Rosimberka listów rozum okazuje. Než poslánoť jest ku panu z Rosimberka, aťby gleit dán byl
těm, kteréž od sebe do Plzně wyšlem, aťby tu na tom sjezdu zprawili a oznámili, k čemuž sme se podáwali i ještě podáwány, a že my hotowi jsme k obecnému dobrému slúžiti
bez prótahów, ne jako oni, ježto obecným dobrým z dáwných časów i nynie komužkoliwěk k wuoli pro swé zwláštnie zisky protahují. Doufámť wám úplné, jakožto lidem
sprawedliwým , že na tom sněmu tu tento list zjewně kážete čísti, a přičiníte se, aby rowné ode mne a od mých přátel přijali i od sebe nám učinili, a obecné dobré aby
bylo jednáno bez meškánie.
Dat. na Poděbradech, w prwní sobotu w postě, let božích etc. XLIX.
Jiřík z Kunstatu a z Poděbrad.
Nahoru